Regiotram Groningen

07-05-2013 22:45

Op 12 februari 2009 presenteerde de B&W van Groningen en de Gedupeerde Staten van de Provincie Groningen het plan ‘Sporen naar de Toekomst’. Na meer dan 60 jaar zou de tram zijn terugkeer maken naar Groningen. In dit plan worden 2 tramlijnen omschreven die vanaf 2020 in de regio gaan rijden.

Deze grootse plannen werden echter niet door iedereen even goed gewaardeerd. Inwoners en ondernemers voeren actie tegen de komst van de regiotram zij vrezen dat de gezellige winkelstraten gevaarlijke tramstraten worden en dat het aantal klanten hierdoor zal verminderen. Daarnaast werd er door de inwoners van Groningen gevreesd voor hogere aanleg- en exploitatiekosten, waarvoor zij uiteindelijk voor op moesten draaien.

 In juli 2010 werd bekendgemaakt dat er een second opinion is aangevraagd over de financiering en het risicomanagement van het project. Deze is uitgevoerd door een extern bureau. In oktober 2010 werd het plan goedgekeurd door de Groningse gemeenteraad.

Hierop vormden de inwoners van Groningen een Burgerinitiatief die bestond uit inwoners en deskundige. Deze onderzochten de plannen van de regiotram en stuiten al gauw op tekortkomingen, zo wordt er geconcludeerd dat de gevolg van de regiotram eerder verslechtering dan verbetering biedt voor de regio, dat de gemeente de overdracht van risico’s aan marktpartijen te gemakkelijk heeft ingeschat, en dat een absolute overdracht juridisch niet eens mogelijk is.

Dit zorgt voor heel wat discussies binnen de gemeenteraad.. In september 2012 viel het college van B en W van de gemeente Groningen nadat de wethouders Schroor en Visscher hadden aangegeven geen begroting te willen steunen waarin de aanleg van de RegioTram financieel was verwerkt. Omdat beiden desondanks als wethouder bleven zitten stapten de andere drie wethouders op, waardoor er een politieke crisis ontstond en de toekomst van de RegioTram hoogst onzeker was geworden. Nu blijft de tram waarschijnlijk alleen een herinnering in de geschiedenisboeken: van 1860 tot en met 1949 had de stad Groningen namelijk wel een tram